Jag skall lära dom att slåss

Vad skall jag säga, hur skall jag tänka? Eller skall jag tyst konstatera att ett gäng Kirunabor har "flippat"ut, det rör inte mig? 
Nej, jag vill inte tyst konstatera att det händer hemska, trumatiska händelser i Kiruna, min hemstad.
Ett mord, våldtäkter och att en skola har brunnit ner, av en anlagd brand. Om jag tyst konstaterar att hemska saker händer, var är jag då på väg, blir det vardagsmat tillslut? Jag vill bry mig, jag vill ha åsikter, jag vill lära mig att tänka,jag vill lära mina barn att tänka och värdera, jag vill kunna ge mina barn bra verktyg för att hitta lösningar, som inte kräver våld och destruktivitet, jag vill prata om det som hänt.

Nej,  jag kan inte försvara en som fullt medvetet springer omkring med en kniv i ett trapphus och dessutom sticker den i en annan människas kropp, eller kan jag det?
Visst,  jag är fullt medveten om att det händer olyckor, jag försöker tänka mig in i situationen. - Om jag stod i en trappuppgång med en kniv i högsta hugg, varför skulle jag ha stått där, möjligen att jag höll på att skära någonting i köket och att det ringer på dörren. Nödvärn, ja kanske, men jag hade nog valt en alternativare lösning på problemet, men kniv som enda lösningen, nej!

Nej, jag kan inte försvara en människa som springer omkring med en ask tändstickor och tänder på en hel skola utan att ens att försöka släcka elden, utan att ringa 112, eller kan jag det?
Visst, är jag medveten om att det kan börja brinna i hus, av en olyckshändelse, men att göra eld i en gympasal.
Jag försöker återigen tänka mig in i situationen, varför skulle jag ha gjort en eld i en gymasal på Lombolo, möjligen om Kiruna blir ett krigs eller katastrofdrabbat område och jag var utan skydd för väder och vind och behövde värme för mig och min familj, men i Kiruna idag, Januari 2009, skulle inte tro det.

Nej, jag kan inte försvara en sån som våldtar och kränker en annan människa, jag vill inte ens försöka!!
Kuken skall vara innanför byxorna på innehavaren och inte plockas fram i tid och otid, som ett maktvapen i en destruktiv, kränkande handling.  
Mina flickor skall inte känna sig otrygga när dom går utanför hemmets dörrar.
Jag skall inte som förälder känna mig otrygg när mina flickor går ut utanför dörren.
Jag kommer att lära mina flickor att slåss för rätten att vara trygga.
Jag kommer att slåss för den rätten och jag hoppas att även du gör det.


rapport från bkpoggats  -  är mot våld och destruktiva handlingar.

Kommentarer
Postat av: Linda

Så jävla bra skrivet. Tusen tack (Y)

2009-02-02 @ 12:08:12
URL: http://lmongo.blogg.se/
Postat av: Cassi

bra skrivet ! :)

2009-02-02 @ 22:24:44
URL: http://cassandrajacobsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0