Res en stege

Gokväll kära läsare, ikäll har jag tänkt att skiva om problem, inga stora problem, såna där som man kan stöta på emellanåt i livet. Det finns saker som man löser, och det finns problem som inte med några medel går att lösa.
Ibland har jag ganska banala problem, ja det kan vara en räkning som irriterar mitt sinne, en tavla som inte blev som jag ville, en bil i diket, kan kännas övermäktigt, en annan människas negativa åsikt kan knäcka mig. Men som tur är så har jag en stege, jag reser stegen och försöker se problemet från ett  högre perspektiv. Vad är väl en räkning, en tavla,en bil diket och en annan människas negativa åsikter, om man som sagt, sätter det i ett större perspektiv. Barn svälter i världen, hade dom brytt sig i min omålade tavla? Troligtvis inte. Det finns människor som får besked om obotliga sjukdomar, finns inget bot, ingen återvändo, tänk om dom bara hade en irriterande räkning, den blev betald och problemet var ur världen. Jag bestämde mig för att aldrig irritera mig för en räkning, min väninna, talade om för mig att hon inte kommer att överleva tre månader. Så länge jag andas, så fixar jag det! En annans negativa åsikt, är inte mitt problem, det är dens problem, den människan "tampas" nog mer med det än jag , tro mig!
En bil i diket, fifan, för min del får det vara 365 bilar i diket varje dag, kan jag hjälpa så gör jag det, vad är väl en bil i diket  ALLVARLIGT?  Små "obetydliga problem" är väl ingentig ingenting att hetsa över sig för. Gott folk, res eran egen stege och låt inte problemet bli din "överman", ju större problemet är, ju högre kliver du på din stege, Jag menar som så, älska dig själv, så  kan du älska andra. Hjälp en annan, så får du hjälp! Som sagt, man måste ha perspektiv, och det är du som väljer nivån på perspektiven, ingen annan.

rapport från bkpoggats - stegen är oändlig, uppåt !!


Kommentarer
Postat av: Marita

Det där var klokt,det kan vara bra att påminna sig om sådana saker ibland! Blev tex. jätte irriterad på en otrevlig postgubbe idag Jag ska klättra upp utan att titta ner. Då får man säkert fin utsikt också. Trevlig blogg föresten!

2009-01-26 @ 11:55:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0