We are back in town

Igår var jag, min Härkminister och min jojkpolare på stan en runda på morgonen, det var mycket intressant! Det kom ett par  samiska "mediamurvlar" och ville göra ett inslag, visst, kul att finns intresse. Dessa, förövrigt mycket trevliga profiler, ville att, våran jojkande kompis skulle ta en liten " jojk trudelutt" på Folketshus parkeringen, jajamen det ställde han upp på. Karl i fråga ställde sig på vägen med ett härkämne i band och jojkade på det ekade mellan höghusen i Kiruna. En mycket intressant känsla vaknade, typ,
- WE ARE BACK IN TOWN, THE SÁMI PEOPLE IS BACK IN TOWN! 
Träden i parken bugade, molnen skingrades och släppte fram solen och småfåglarna började att sjunga, stolta gick vi därifrån, vi gav  Kirunafjället och dess innevånare en glimt av äkta känslor, jag kände att marken var med oss.  Var på stan med mina polare idag igen, jag, vår jojkare, tillika "renfösare" från Råsto, en sjalknytare från Leavas och tre varikar. Det skall väl tilläggas att vi kände oss lite ensamma utan vår Härkminister som inte kunde sälla sig till vår glada skara idag, men det gick bra, trots allt! 
Vi gick en runda på kupoltorget, där tog jag ut lite pengar på Bankomaten, med mitt plastkort av hemligt slag, dock inte med ett Bankomatkort! På vår vandring träffade vi en massa trevliga Kirunabor och en mindre trevlig finsktalande figur som ropade ,
- Där går det mycket torrkött !!  (Bla, bla, bla, kuoiva liiha,bla, bla ,bla), min varik tittade lite oroligt på mig, jag lugnade honom och sa,- jag ju har gett fribiljett till dig, för resten av ditt liv, äta, leva och dö - fri på fjället ! Sen tog vi svängen förbi Lindex, tittade lite i skyltfönstret, gick sen ner efter Föreningsgatan, svängde mot kyrkan. Gick ner mot Sametinget och Sámiteather. När vi kom nära Sametinget så berättade jag för mina fyrbenta vän, att där sitter beslutsfattare och tjänstemän. Med djup stämma och allvarlig min, förkunnade jag, att här är vår makts högborg, här behöver vi inte vara rädda, för dom vill oss väl. Min varik tittade på mig och nickade, han förstod vad jag menade, sen gick vi därifrån, tysta.

rapport från bkpoggats - är marken med dig - då klarar du dig


Kommentarer
Postat av: Mariann

Kul att läsa dina inslag, man kan sakna allt "däruppe" ibland och då känns det så bra att läsa om ditt och datt. Lycka till med rentämjningen så ses vi på marknaden!

2009-01-30 @ 14:30:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0